Tystnad, tagning av Michelle Magorian

Idag har jag varit så slö det bara går. Vaknade rätt tidigt men sen låg jag i sängen till typ 3 och läste en bok. Den var ganska bra. Inte det bästa jag läst, men tillräckligt bra för att jag skulle sträckläsa ut den i alla fall :P Den hette Tystnad, Tagning av Michelle Magorian och handlade om en pojke som levde på slutet av 40-talet, under efterkrigstiden i England.

Han lever på den tiden då man skydde familjer med oäktingar eller desertörer som pesten, och inte hade det minsta oförståelse för diskriminering av sådana familjer. Hans far har dött som en hjälte under kriget och det påverkar honom i hans dagliga liv. I det lilla samhället han bor sprider sig varje liten "skandal" som en löpeld. Han får låna en kamera som han börjar fotografera med till ett skolprojekt. Via det får han lära känna människor som han aldrig trott och så får han nya vänner. Men han börjar också hitta sprickor i fasaden som han byggt upp, och hittar information om vissa av sina närstående som förändrar hela hans världsbild.

Hans historia är ganska bra berättad, och jag kom på mig själv med att gilla många av karaktärerna, men jag skulle dirigera den till lite yngre kanske. Eller jag vet inte. Ålderskategorier är ju så överdrivna idag. Man ska läsa vad man tycker är intressant och bra, inte gå efter åldersmarkeringar! Jag tyckte att det var en väldigt korrekt beskrivning av hur det kunde se ut då. Den visade bra upp hur det var på den tiden med människors trångsynthet, ideal och fasor. Den var också rätt spännande och rolig på sina ställen. Ingen dålig bok, men ingen omedelbar favorit heller.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Golden StarDust

Mitt lilla liv i den stora världen. Inget speciellt, men det enda jag har!

RSS 2.0