3 olika kakor av samma deg

Grunddeg:
ca 60 st.

5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
200 g smör
1 msk vatten

(Man KAN göra degen i matberedare men jag gjorde den för hand så det är så jag skriver receptet)

Finfördela smöret i mjölet och sockret med fingertopparna och tillsätt vattnet för att sedan snabbt arbeta ihop allt till en deg. Dela den sen i 3 delar och smaksätt den enligt följande:

Kardemummaknappar:

1/3 sats grunddeg
2 tsk finstött kardemumma
2 tsk strösocker

Dela degen i två bitar och rulla två längder, ca 2 cm tjocka. Rulla dem sedan i kardemumma-socker blandningen på en skärbräda. Skär i 2 cm tjocka bitar, lägg dem på en plåt och tryck till lite i mitten.

Chokladbollar:

1/3 sats grunddeg
2 msk kakao
25 g mörk choklad

Blanda kakao i degen och skär chokladen i små bitar. Dela sen degen i två bitar som du rullar till ländger, ca 30 cm långa. Skär i 2 cm tjocka bitar och rulla till kulor. Stick sen ner en chokladbit i varje kaka.

Kanel- och kolakakor:

1/3 sats grunddeg
1 tsk vaniljsocker
½ msk ljus sirap
1 tsk kanel

Blanda degen med vaniljsocker, sirap och kanel för att sedan dela den i två bitar som du rullar till två längder, ca 2 cm tjocka. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och platta ut dem till 3 cm breda längder. Skär dem sen i snittar direkt efter gräddningen.

Alla kakorna gräddas mitt i ugnen (200°) i ca. 10 minuter


(klicka på bilderna för större format)

Kardemummaknappar/Chokladbollar


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Golden StarDust

Mitt lilla liv i den stora världen. Inget speciellt, men det enda jag har!

RSS 2.0