Would you dear irl??!!

Håller på att läsa igenom BlogLovin just nu. Verkar vara flera bloggare som tappat motivationen?? Och en blogg jag läser har nu blivit lösenordsskyddad och jag vet ju varför. Hon fick så många elaka kommentarer (hon är nybliven mamma och bloggar om sin lilla flicka samt vääääldigt mycket annat) om hur hon uppfostrar och tar hand om sin dotter att hon slutade. Vilket är sjukt synd :( Vart är världen påväg riktigt?? I och med att datorerna kom har det blivit allt enklare att trycka ner folk eftersom man inte behöver göra det face-to-face. Men när man skriver en elak kommentar eller säger något elakt på en chatt så sårar man en annan människa precis lika mycket som om man sagt det irl. Det är bara det att man inte ser personen och då inte besväras av det på samma sätt.

Det vet ju jag själv. För om jag råkar häva ur mig någonting som sårar någon annan börjar jag själv må dåligt men om jag skulle sagt det via datorn (har aldrig gjort något sånt tror jag, om jag nu inte sagt något som jag inte uppfattade som sårande men den andra gjorde?) så vet jag att jag inte skulle reagerat lika starkt.

Dessutom är det så lätt att det blir ett missförstånd. Eller att man inte vet hur man ska uttrycka sig. Om jag talar om något viktigt, alltså RIKTIGT viktigt med någon på typ MSN så kan jag märka att varken ord eller smileysar kan uttrycka min reaktion på vissa saker. För en människas kroppsspråk säger ju så mycket. Ansiktsuttrycket avgör hur en kommentar uppfattas och även tonfallet gör att vi får reda på hur en person känner för något. Detta saknas på t.ex. MSN om man inte använder webcam.

Önskar bara att folk kunde tänka över om dom skulle vågat säga samma sak face-to-face nästa gång dom kommenterar. Det lilla skulle säkert göra "cyberspace" till en bättre plats.


Kommentarer
juliasw

tack :D

2010-10-28 @ 17:56:22
URL: http://jswalander.blogg.se/
Josefin -Happy Days-

Tack, ja det vart ju en cool effekt iaf, kanske man skulle lägga ut något annat med flit. ;-)



Trevlig kväll!

2010-10-28 @ 19:07:49
URL: http://landhagen.blogg.se/happydays


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Golden StarDust

Mitt lilla liv i den stora världen. Inget speciellt, men det enda jag har!

RSS 2.0