Äppelrutor

250 g smör
3 dl socker
4 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl gräddfil, yogurt el. filmjölk (använder gräddfil själv)

Garnering:

4-5 äpplen
1-2 tsk kanel
pärlsocker

1. Rör smör och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och sikta ner i smeten (jag siktar alltid mjölet, vet int varför, det har liksom blivit rutin...). Häll i gräddfilen och rör om.
2. Häll smeten i en bakpappersklädd långpanna. Kärna ur och klyfta äpplen (jag brukar skala dem också, får ca 12 klyftor av ett äpple och jag använder 6-7 äpplen istället ;)). Rada ut äpplena ovanpå smeten och strö över kanel och pärlsocker.
3. Grädda i 175° i ca 30 minuter (mitten av ugnen). Låt svalna och skär i rutor.
4. STÄDA!!!! (mamma är på mig varenda gång om det här, så städa om ni vill hålla föräldrarna glada :P)

BILDER KOMMER NÄR RUTORNA ÄR KLARA!!!!



Måste bara säga att man inte måste rada äpplena såhär, man kan lägga dem i andra mönster också. Expedimentera lite!!!

OCH.....

Jag gjorde 1 och en fjärdedel gånger receptet till degen så det är lite mer deg än vad det blir om man följer receptet ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Golden StarDust

Mitt lilla liv i den stora världen. Inget speciellt, men det enda jag har!

RSS 2.0