MOCKARUTOR (Y)

Nu har jag äntligen fått något gjort...... haha. Dessutom är det alltid kul att kunna chocka och glädja någon med bullar eller andra bakverk. Pappas min när han såg mockarutsformen var obeskrivlig xD

Passar på att skriva hit receptet om någon är intresserad ;)

Ingredienser:
  • 3 ägg
  • 3 kkp socker
  • 225 gr smält smör/margarin
  • 4½ kkp vetemjöl
  • 3 tsk bakpulver
  • 3 tsk vaniljsocker
  • 1½ msk kakao
  • 1½ kkp mjölk
Ingredienser till garneringen:
  • 200 gr pudersocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 msk kakao
  • 4 msk kallt kaffe
  • 4 msk smält smör/margarin
Gör såhär:
  • 1. Ställ ugnen på 200 grader
  • 2. Väg upp och smält smöret och blanda ihop vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao i en skild skål
  • 3. Vispa ägg och socker "vitt och pösigt"
  • 4. Blanda i smöret i äggsockerblandningen och rör om
  • 5. Sikta ner mjölblandningen, men inte allt
  • 6. Rör ner mjölken
  • 7. Sikta nu i resten av mjölblandningen, rör om och smeten är klar
  • 8. Häll smeten i en långpanna med bakplåtspapper och bred ut den jämnt
  • 9. In i ugnen med formen i ca 12-15 min
Gör såhär med garneringen:
  • 1. Väg upp pudersockret och sikta ner det i en skål tillsammans med de andra torra ingredienserna
  • 2. Blanda
  • 3. När du tagit ut formen ur ugnen kan du tillsätta det kalla kaffet och det smälta smöret en matsked i taget tills du fått rätt konsistens. Om du gör det tidigare hinner garneringen stelna.
  • 4. Bred ut garneringen och strö t.ex. kokos eller strössel ovanpå.
Har även bilder för att förenkla lite:













Garneringen:







P.S. Receptet är så pass gammalt att man använder kaffekoppar, kkp betyder alltså kaffekoppar och jag vet inte vad det motsvarar i deciliter men ta för guds skull inte en kaffemugg för då gå det helt åt skogen ;)

Nu ska jag gå och ställa mej vid spisen för eftersom mamma jobbar och pappa inte orkar börja laga mat idag så  föll det på min lott att laga mat idag :)

Ha det bra

Malin


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Golden StarDust

Mitt lilla liv i den stora världen. Inget speciellt, men det enda jag har!

RSS 2.0