Pizza

Pizzadeg:

25 g jäst
2 dl ljummet vatten
2 msk olja
½ tsk salt
ca 5 dl mjöl

Rör ut den smulade jästen i vattnet. Tillsätt olja, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen blank och smidig. Låt den sen jäsa i ca 30 minuter.

(Pizzadegen blir till en långpannepizza eller 4 pizzor)

Tomatsås:

4-5 medelstora tomater
ca 3/4 dl ketchup
4-5 lagerblad
1-2 tsk ättika

Skålla tomaterna och ta bort skinnet. Skär dem sen i bitar och blanda allt i en kastrull. Låt koka tills vätskan kokat in, ca ½ timme. Plocka sen bort lagerbladen.

(Tomatsåsen räcker till 1 långpannepizza, till hur många vanliga vet jag inte)

Såhär gjorde jag:

Först började jag på tomatsåsen och medan den kokade så gjorde jag pizzadegen. Ett tips är att om du gör tomatsås till två pizzor så behöver du inte mer än ca 7 lagerblad. Och för mig kokade vätskan inte in så såsen blev lite lös. När degen jäst klart plattade jag ut den i en långpanna och bredde ut tomatsås på den. Eftersom jag gjorde två pizzor blev det att lägga skinka, champinjoner och ananas på den ena och tonfisk och räkor på den andra. Sen lägger man pizzaost enligt eget tycke ovanpå och in i ugnen. Ugnen ska vara på 250° och jag hade pizzan ganska lågt i ugnen. Efter 8-10 minuter är det dags att ta ut pizzan. 


Så var det klart!! Enjoy your meal ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Golden StarDust

Mitt lilla liv i den stora världen. Inget speciellt, men det enda jag har!

RSS 2.0