USAs skolmat.....

Sitter fortfarande och kollar på TV eftersom jag är så slut i kroppen nu då jag är sjuk. För en stund sedan började Jamies matrevolution USA. Jamie Oliver åker till Huntington i West Virginia och hoppas kunna ändra på matvanorna där. När han kommer till skolan får ungarna pizza till frukost och sen chiken nuggets med ett sorts pulvermos fullt med olika tillsatser till lunch. Mjölken är smaksatt och de äter inte alls grönsakerna eller det hembakade brödet som istället slängs bort. Jag fick världens chock!! Visst, de har antagligen tagit ett av de värre ställena att filma på men ändå. Det är ju hemskt. Enligt undersökningar ska tydligen ca hälften av stadens befolkning vara sjukligt feta. Staden har även fått "utmärkelsen" (okej, kom inte på något bättre ord men ni fattar vad jag menar med citationstecken va??) USAs mest överviktiga stad (eller något liknande). Köksorna brydde sig inte ens om alla konserveringsmedel och tillsatser i maten och tyckte han var galen. En pastor visade honom en adressbok och kunde sitta och räkna upp vem som dött på VARJE sida. Pastorn var nästa enda som höll med honom. En familj fyllde ett helt bord med skräpmat som dom åt på en vecka. Mamman började gråta då hon såg bordet som bokstavligt talat var överfullt med skräpmat och alla hennes barn var överviktiga. Som en symbol grävde han ner hennes fritös på bakgården. Sen visade han dem ett par recept som var mer hälsosamma. Man fick sig verkligen en tankeställare!!!! Det värsta var att se hur små barn som går på ettan och inte vet bättre äta en massa skräpmat. Vissa av dem var till och med överviktiga fast de var så små. Jag uppskattar helt klart att min mamma och pappa aldrig tog med mig på t.ex. McDonalds när jag var så liten. Det var först när jag blev äldre som det hände. Visst, vi åt pizza ibland men det var sällan och hamburgare minns jag inte alls av.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Golden StarDust

Mitt lilla liv i den stora världen. Inget speciellt, men det enda jag har!

RSS 2.0