Det är vad det är..... LEV MED DET!!!

Nu är jag hemma från resan och har inte bloggat på 3 dagar eller nåt FAST jag haft med mig datorn.... Orsaken är att pappa och mamma dragit med mig ut på stan i Helsingfors VARJE KVÄLL. Jag har å andra sidan sett en stor del av Helsingfors och både jag och pappa ansåg oss hitta ganska bra sista kvällen. Nåja, när jag kom tillbaka så var jag trött så det blev inte så mycket bloggande. Tänkte dra igenom vad vi/jag åstadkommit de senaste dagarna.

På lördagen for vi med båt ut till Sveaborg. Före det var vi en runda via Stockmann efter lite nödvändigheter. På Sveaborg fanns faktiskt inte så mycket att se. Alla museum kostade att gå in på så vi gick runt där några timmar och for sedan tillbaka. Sen gick vi på restaurang. Carlito's hette den om jag inte minns fel. Vår servitör hettte Reijo och det råkade sig så roligt att han var från Österbotten, Gerby närmare bestämt och kunde jättebra svenska. Han var jättetrevlig och maten var jättegod. Sen när vi skulle betala så visade det sig att man kunde ge dricks också om man betalade med kort. Mamma fattade inte hur hon skulle göra så det blev lite pinsamt för Reijo när han skulle förklara. Sen var vi ute och snurrade på i Helsingfors. Mamma ville till botaniska trädgården som var STÄNGD och ingärdad eftersom den låg bredvid en park full med folk. Vi gick på en kaj/strandpromenad istället där det fanns fåglar i massor. Att dom vant sig vid människor så att man kunde komma nära var ett stort plus för mig som gillar fågelbilder.

Söndagen gick åt till Borgbacken. Vi tog spårvagn dit vilket var kul eftersom jag aldrig åkt spårvagn. Klockan 5 for vi därifrån och hem till hotellet. Precis som kvällarna före skulle vi ut och utforska Helsingfors så vi hann se både riksdagen och en kyrka som var inhuggen i berget (minns inte namnet). Pappa och jag (eller mest jag) briljerade genom att hitta tillbaka till hotellet utan karta. När vi satt och spelade kort på hotellet brakade himlen loss och det blixtade och åskade medan regnet öste ner.

Måndagen blev stora shoppingdagen. Pappa och lillebror höll sig lugna eftersom det fanns en bowlinghall på 4:de våningen så dom hade också något att göra. Hann titta in i många affärer och hittade en del kläder men jag prioriterade så det blev inte SÅ mycket. Sen for vi hem efter en förbryllande lunch/middag på Stockmanns översta våning.

Idag sov jag länge, läste ut Mannen som kunde tala med hästar, åt och gick på datorn. Diggiloo är inställt fick jag veta så jag började fundera på att ta tjejkvällen jag planerat fredag-lördag istället för lördag-söndag. NU blir det bildredigering. Kika in på Flickr för där kommer säkert upp bilder och sen kanske det dyker upp något på bloggen. Har dessutom över 400 inlägg på Bloglovin att se fram emot.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Golden StarDust

Mitt lilla liv i den stora världen. Inget speciellt, men det enda jag har!

RSS 2.0