En vecka - 3 böcker

Förrförraa veckans torsdag for jag med min mamma till stan och på bokhandeln köpte jag 3 stycken böcker eftersom dom hade ett 3 för 10 euro-erbjudande. Den följande veckan läste jag dem och jag tänkte lägga upp dem här.

De heter:

Vad mina döttrar bör veta - Elizabeth Noble
Sigrids hemlighet - Karin Wahlberg
En shopaholic i New York - Sophie Kinsella



Vad mina döttrar bör veta: När Barbara får veta att hon har cancer ställs hon inför den svåra och smärtsamma uppgiftenatt ta farväl av sina fyra döttrar. Men hur ska hon hitta orden? Barbara beslutar sig för att föra dagbok och att skriva ett personligt brev till var och en av döttrarna. Där uttrycker hon både sina förhoppningar och rädslor och berättar om sina egna drömmar och hemligheter. Hon skriver ända in i det sista. När begravningsdagen kommer samlas de fyra systrarna, alla med sina egna problem att ta itu med. Jennifer är nära att kvävas i sitt olyckliga äktenskap. Lisa lever i ett till syntes bra förhållande, men någonting lurar under ytan. Amanda reser runt i världen och ser nya spännande platser men känner sig ändå inte riktigt nöjd. Hannah, tonåringen på väg in i vuxenvärlden, med allt vad det innebär. Systrarna står infö ett utmanande år, med omtumlande upplevelser och nya insikter i hur det är att vara kvinna och syster, utan att ha en mamma att vända sig till för råd och tröst. Med Barbaras brev och dagbok till stöd söker systrarna en ny riktining i livet och finner styrka och gemenskap hos varandra.

Den här boken gjorde starkt intryck på mig. Den var väldigt bra skriven och man levde sig in i vad som hände och jag kände aldrig att jag var tvungen att tvinga mig själv att fortsätta läsa. Sidorna bara flöt på. Det fanns delar av dagboken med som man kunde läsa och breven som hon skrev fanns även med. Jag grät nästan när det var som sorgligast och fick en liten tankeställare på hur viktig min mamma egentligen är. Rekommenderas starkt!!!


Sigrids hemlighet: Sigrid har blivit tillsagd att se efter lillebror. Men när hon vaknar är han borta och trots att hon frågar både trälar och husfolk hittar hon honom ingenstans. Förtvivlan sliter i bröstet och när Sigrid äntligen hör broderns röst bryr hon sig inte om att ljudet kommer från skogen, den mörka och farliga. I bara särk och utan något på fötterna, springer hon grnom snåren, bort från tryggheten på gården och in i skogen. Där hittar hon tillslut brodern. Men det är också där Sigrid råkar ut för något fruktansvärt. Något hon aldrig berättar för någon. Händelsen förändrar hela Sigrids liv, men är för alltid hennes hemlighet.

Boken utspelar sig runt 1000 e.Kr. och beskriver på ett bra sätt hur livet var då. Det är ingen bok som bara rabblar fakta rakt upp och ner utan den berättar om hur människorna levde, men man märker det knappt för den har en bra och flytande berättelse. Man lever sig in i Sigrids värld på gården Östergård, men får också ta del av hennes mor Bohilds historia och hur hon klarar sig. Jag gillar berättelser som handlar om "förr i tiden" eftersom jag är väldigt intresserad av historia. Den är bra skriven och jag ville inte lägga den ifrån mig alls. För såna som gillar den här typen av böcker så kan jag inget annat än rekommendera den.


En shopaholic i New York: Rebecca Bloomwoods liv är perfekt. Hon har ett bra jobb som ekonomirådgivare på morgonteve, hennes bankkamrer är snäll mot henne och nu kanske hon till och med kan få fortsätta sin karriär i New York! När hon åker dit tänker hon verkligen besöka all viktiga platser såsom Frihetsgudinnan och Guggenheimmuseet. Men först måste hon så klart till Saks och sen till Bloomingdales... Kommer Rebecca verkligen att kunna leva upp till sitt nya motto: "Köp bara det du verkligen behöver"?

Alltså, boken är helt okej. Men jag gillade den inte nämnvärt. Jag tänker ändå köpa fler böcker i serien och se vad jag tycker. Den var lite överdriven enligt mig. Det var FÖR mycket, FÖR galet och FÖR påhittat. Jag lade faktiskt gärna bort den en stund medan jag gjorde något annat eftersom det blev lite för mycket. Visst kunde man skratta åt påhitten Rebecca hann med och förundras över saker hon gjorde eller tänkte men den var ingen sträckläsare. Jag har inte sett filmen än så jag kan inte ge er någon bedömning om den är bättre än att se filmen. Den får en väldigt svag rekommendation bara för att den inte var helt hemsk.....



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Golden StarDust

Mitt lilla liv i den stora världen. Inget speciellt, men det enda jag har!

RSS 2.0