Var Dig Själv?

Har ni någongång hört uttrycket: "Var dig själv"? Jag skulle säga att jag hör det väldigt ofta. Och det är ju ett fint uttryck, visst? För om man försöker vara någon annan så finns ju den personen redan. Så var dig själv alltså. Det är budskapet.

Personer som säger detta låter ju så väldigt öppensinniga också. Man låter som att man inte fördömmer någon alls, för alla är ju sig själva. Man ser inte ner på någon för deras åsikter, man ger inte någon en sned blick för deras klädval för dagen och man himlar inte med ögonen för att någon inte är som man själv. Man accepterar alla. Låter det inte bra? Kanske lite för bra till och med? Kanske så bra att det inte riktigt kan vara sant? Den sorgliga sanningen är väl att det inte är sant lika ofta som man vill att det ska vara det. Det är mera någonting fint att slänga ur sig, för att acceptans är den nya modegrejen. Acceptans är nutidens stora modefluga.

Vi vill helt enkelt inte acceptera att det finns väldigt få som är sådär "helgonlika" som alla vill vara idag. Jag är säker på att det finns personer som är så bra, men jag är inte säker på att jag mött en sån person. Och jag erkänner, jag skulle gärna vara en sån person, för det är ju det största man kan vara idag, en s.k. fördomsfri människa. Eller i alla fall sådan att man inte agerar ut de fördomarna, ens omedvetet. Men jag är ganska säker på att jag inte är så. Jag vill, men är det inte.

De flesta som förespråkar acceptans falerar oftast på de mest enkla plan. Alla förespråkar att ge pengar till U-länder (förstå mig inte fel, det är en JÄTTEBRA sak att göra), men glömmer att ge ett snällt ord åt personerna man möter varje dag. Glömmer att dedär pengarna inte riktigt väger upp för den sneda blicken du gav han som du inte riktigt tål, eller hur du snäste åt hon du inte riktigt drar jämnt med. Och nu kommer det roliga. Det är helt naturligt. Man kan inte hjälpa att man är så, man bara är det. Ofta är man själv inte ens medveten om det. Det är de som får ta emot det som lägger märke till det.

Så visst, "var dig själv" är ett väldigt fint uttryck, men undermeningen där är att man ändå ska passa in. För fast man är sig själv får man inte avvika från mängden. Man får inte vara eller tänka annorlunda och heller inte se annorlunda ut. Så den egentliga meningen är: "Var dig själv, men passa också in"... Eller så kan man säga såhär:

Don't be too fat, or too thin,
or too dark, or too light;
don't be too sexual, or too chaste,
or too smart, or too dumb.
Be yourself.
But make sure you fit in.
(Anna in One Tree Hill)

Översättning:
Var inte för fet, eller för smal
eller för mörk, eller för ljus;
var inte för sexig, eller för kysk,
eller för smart, eller för dum.
Var dig själv.
Men se till att passa in.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Golden StarDust

Mitt lilla liv i den stora världen. Inget speciellt, men det enda jag har!

RSS 2.0