Fire and Ice

"

Some say the world will end in fire
Some say in ice
From what I've tasted of desire
I hold with those who favor fire
But if I had to perish twice
I think I know enough of hate
To say that for destruction ice
Is also great
And would suffice

- Robert Frost, 1920

Jag tycker den här dikten är så vacker. Den har en så vacker rytm, och valet av ord är liksom... perfekt. För många är den kanske svagt bekant från filmen Eclipse i Twilight-sagan. Bella läser den riktigt i början av filmen och den finns även med i boken, på de första sidorna. Den fångade mig när jag såg Eclipse första gången. Jag kan fortfarande höra hennes uttal i huvudet när jag läser den. Dessutom har den ett djup, en nivå, som är väldigt svår att nå. Både som "poet" och som läsare. Fulländning!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Golden StarDust

Mitt lilla liv i den stora världen. Inget speciellt, men det enda jag har!

RSS 2.0