Iris av Mimi Zou

Minns ni när man var liten och ibland låtsades att varje gång man blinkade så tog man en bild? Nå, det kanske blir möjlighet snart, med hjälp av en smula teknik förstås ;)

Mimi Zou, en collegestuderande vid RCA (The Royal College of Art) har designat en kamera som styrs med hjälp av ögat. Den läser av, och föjler sedan med, ditt ögas rörelse och när du hittar något du vill ta bild av, så är det bara att blinka. Den kan också läsa av vem som finns i bilden, m.h.a. att läsa av personernas individuella irisar och ger dig möjlighet att tagga personen/personerna i bilden, samt ladda upp bilden direkt via Wi-Fi. Man kan också spara bilden på SD-kort om man hellre vill. 

Jag skulle verkligen vilja prova den här. Att det ens är möjligt är för mig en smula förbluffande, men inte mer än man kan vänta sig i dagens läge. Utvecklingen går ju framåt hela tiden. Men sen kommer frågan: Behövs den här?

OBS! Versionen i videon är endast en prototyp, och alltså inte som den behöver se ut när/om den når marknaden. Vill du läsa mer? På -> Dezeen <- finns mera info.


Iris by Mimi Zou from Dezeen on Vimeo.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Golden StarDust

Mitt lilla liv i den stora världen. Inget speciellt, men det enda jag har!

RSS 2.0