Cupcakes

Grundreceptet
ca. 8 stora eller 12 små

2 ägg
1 ½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
2 st ägg
1 citron (skalet)
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

1. Vispa ägg, socker och vaniljsocker "vitt och pösigt".
2. Rör ner smält smör, rivet citronskal och smör.
3. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner det i smeten.
4. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll dem med smet.
5. Grädda i mitten av ugnen tills de är gyllenbruna och torra inuti, alltså minst 10 minuter.

(Stora muffins gräddas i 200º (vanlig ugn) eller 175º (varmluftsugn))
(Små muffins gräddas i 225º (vanlig ugn) eller 200º (varmluftsugn))

Frosting

60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk citronsaft
100 g philadelphiaost
(karamellfärg)

1. Blanda smör, florsocker, vaniljsocker och citronsaft krämigt.
2. Tillsätt philadelphiaosten.
3. Tillsätt karmellfärg om du vill ha den färgad eller låt det vara för att ha den vit.
4. Bred den på cupcakesen och garnera med strössel, frukt eller annat.

(1 sats frosting räcker till åtminstone 2 satser cupcakes)

Annat:

Jag använde mig av Amerikanska muffinsformar och en muffinsplåt för att få mina muffins att hålla formen. Självklart kan man använda sig av en vanlig plåt men då flyter muffinsen ut och blir inte lika höga.

LYCKA TILL ;)




mmmmmmm...... inte marabou :P



Kommentarer
Jenny #50

sv; ooh yes ! att ja ha haft de bra ? ATT JA HA HAFT ! ;D men de va ganska tungt ibland ;D

2010-09-26 @ 20:57:33
URL: http://jennyveronica.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Golden StarDust

Mitt lilla liv i den stora världen. Inget speciellt, men det enda jag har!

RSS 2.0