Äppelpaj med chokladsmuldeg

Här kommer receptet på äppelpajen jag gjorde idag. Inte så invecklad egentligen. Ta hjälp av någon om ni inte förstår :P Kommentera gärna om ni testar att baka den vad ni tyckte om den!

Smulpaj:

1½ dl vetemjöl
1½ dl havregryn
3 msk strösocker
125 g kallt smör
100 g grovt hackad mörk
eller vit choklad

Fyllning:

5-6 äpplen, ca 1 kg
3 msk strösocker
½ msk kanel
ca 1 dl hackade
hasselnötter eller
sötmandel

1. Sätt ugnen på 200 grader. Mät upp mjöl, havregryn och socker i en skål eller i matberedaren. Skär smöret i bitar och finfördela det snabbt i blandningen med fingertopparna eller kör till smulor i matberedaren.
2. Blanda ner chokladen för hand i smuldegen.
3. Skala äpplena och skär dem i 4 delar, kärna ur och skär delarna i tunna klyftor.
4. Lägg klyftorna i en smord pajform. Strö över en blandning av socker, kanel och nötter. Täck med smuldegen.
5. Grädda pajen mitt i ugnen i ca 30 minuter. Serveras varm eller ljummen med vaniljsås eller glass.

TIPS!!

Byt ut äpplena mot jordgubbar och rabarber. Varva i pajformen ½ liter jordgubbar med ½ liter tunt skivade späda rabarber. Strö över 1 dl socker blandat med 1 msk potatismjöl. För övrigt som ovan.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Golden StarDust

Mitt lilla liv i den stora världen. Inget speciellt, men det enda jag har!

RSS 2.0