1400 grisar... jadu, det tar sin lilla tid det med :P

Om nu någon undrar så steg jag igen upp halv 5, vilket seriöst höll på att ta kol på mig men 3 minuter senare var jag lika glad över att fara på prao som vanligt. Ingen har väl missat att vi börjar klockan 6 Naddo och jag. Well, 5 före 6 cyklade hon in på gården samtidigt som jag steg ur bilen. TIMING IS EVERYTHING!!! Naddo gick till Jasminka och fick sockra grisar :( I WANT TO DO THAT!!! Det är otroligt kul trots att man gör samma sak hela tiden. Jaja men istället för det fick jag hjälpa Maivor att baka bröd. Någon gång den tiden kom min gudfar Göran in för att köpa grisar, han syns bra eftersom han är otroligt lång, och talade lite med Maria. Efter att jag gjort det och sen sa hon att jag skulle hjälpa "bror Erik" (vet inte vfr han kallas så) med något. Just som jag skulle fråga honom vad jag skulle göra, högg Jasminka tag i mig och satte mig framför samma formar som jag och Naddo torkat ur igår. De skulle radas ut på plåtar och läggas på en vagn. Sen kom hon med "SMUTSIGA" formar som först skulle torkas ut och sen läggas på plåten. Naddo hjälpte mig. Sen skulle deg ner i alla formar. Men före fick vi spreja formarna med en sorts "smörjsprej" (undefär som att smörja in formen med smör fast det går mycket fortare :P) Sen fikarast. Vi fick ta ett bröd och en bulle var men vi tog bara varsitt bröd. I fikarummet fanns en liten låda med sekundära kakor som vi plockat ihop i tisdags. Jag hade inte märkt dem tidigare. Maivor älskar dem och hoppdes att Maria skulle låta kakan som lämnade var åt henne tills imorgon. Efter rasten drog Jasminka iväg både Naddo oc jag till bakbordet och beordrade Naddo att väga upp deg till grisar och hallonmunkar och jag att knåda den lite. Själv kavlade hon ut den. Vi började på och först gjorde vi ca 150 (?) hallonmunkar. Sen var det grisarnas tur. Vi radade upp den på bordet, satte dit sylt, vek dem och satte på plåtar. Sen radade vi upp ett antal fler, satte i sylt, vek dem och radade på plåtar. Och igen. Och igen. Från 8 till 10, halv 11 tror jag vi höll på. Jasminka räknade ut att vi gjort mellan 1400 och 1800 grisar eftersom de alltid får större beställningar till fredagar. Och gissa vems tur det är att sockra grisar imorgon? Japp, min :P Maivor gjorde även VÄRLDENS SNYGGASTE TÅRTA idag. Den var med mockagrädde och handgjorda rosor i grädde (hon gör dem själv :O) och chokladprickar. Den såg SÅHÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄR god ut :P Sen skulle vi igen torka ur formarna som vi torkade ur igår. Det gick ganska fort eftersom vi var två och efter det, det enformigaste av allt, att limma lappar på brödpåsar. Takten är denna: Ta loss en lapp, klistra den på påsen, vänd bort den påsen och börja om med nästa. Uppskattningsvis klistrade jag ca 500 klisterlappar. Naddo for hem fortare än mig eftersom jag kollade igenom så att jag inte glömt någon påse :S

Lite före 11 började jag gå mot Köpings skola. 20 över var jag där och lite över 12 kom Katarina. Vid det laget frös jag som en hund, hade läst ca 200 sidor i en bok och lyssnat på ungefär 15 låtar. Dagens mat var fisk, potatis och sallad med gurka och äpple. Godast hittills iaf. Sen satt jag på biblioteket tills halv 3, tror t.o.m. jag hann sova en stund men jag är inte säker. Hem, äta, datorn..... Och nu ska jag se vad jag hittar på. Hoppasatterdagvaritbra!!! Kram

P.S. Mina axlar håller seriöst på att falla sönder. Ingen som plockat upp 1400-1800 degklumpar på ett bord vet hur påfrestande det är för ryggen. Och att sen böja sig över bordet för att spritsa på sylt och vika dem. Och ändå är det SÅ OTROLIGT KUUUL!!!!! Kan inte veckan bara börja om från måndag efter fredag???


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Golden StarDust

Mitt lilla liv i den stora världen. Inget speciellt, men det enda jag har!

RSS 2.0